V souvislosti s nabytím účinnosti (1. 9. 2017) části novely zákona č. 159/2006 Sb. o střetu zájmů se mění způsob shromažďování oznámení veřejných funkcionářů o vybraných vykonávaných činnostech, majetku, příjmech a nesplacených závazcích. Dosavadní způsob spočívající ve shromažďování příslušných dokumentů na obcích (evidenčních orgánech) je nahrazen Centrálním registrem oznámení, jehož správcem je Ministerstvo spravedlnosti ČR.
Vlastní oznámení, za něž je již odpovědný veřejný funkcionář sám (Metodiku k podávání oznámení veřejnými funkcionáři dle zákona o střetu zájmů naleznete ZDE), musí být poprvé podáno během měsíců října a listopadu letošního roku. Uvedená povinnost se týká všech osob, které budou ve veřejné funkci nejpozději k 1. září 2017. Výjimku mají současní poslanci a senátoři, kteří budou až do konce výkonu svého dosavadního mandátu podávat oznámení podle stávající právní úpravy. Termín pro podání průběžných oznámení se novelou zákona o střetu zájmů nezměnil a je i nadále stanoven na 30. června následujícího kalendářního roku. Stejně tak novela zákona o střetu zájmů nic nemění na již existující povinnosti podat výstupní oznámení po ukončení výkonu veřejné funkce do 30 dní ode dne, kdy k této skutečnosti dojde.
Novela zákona o střetu zájmů nově zavádí povinnost podávat tzv. vstupní oznámení při zahájení výkonu veřejné funkce, a to ve lhůtě 30 dní ode dne jejich zápisu do Centrálního registru oznámení.
V Centrálním registru oznámení jsou volně k nahlédnutí oznámení poslanců, senátorů, členů vlády, komunálních politiků a vrcholných úředníků státní správy. Pouze na základě schválené žádosti, kterou lze podat poštou, elektronicky nebo přímo prostřednictvím Centrálního registru oznámení, pak bude možné nahlížet například na oznámení ostatních vedoucích zaměstnanců státní správy či příslušníků některých bezpečnostních sborů. Oznámení některých skupin veřejných funkcionářů (soudců, státních zástupců a příslušníků Policie ČR a Generální inspekce bezpečnostních sborů) pak nejsou veřejnosti přístupná ani na základě žádosti.
Legislativa:
Vstup do registru oznámení používanému do 31. srpna 2017 naleznete ZDE.
Poslední aktualizace 1.9.2017
Adresa Husova 240, 517 24 Borohrádek
Tel. 494 381 602, 494 381 603
Tel./fax 494 381 303
E-mail podatelna@mestoborohradek.cz
web www.mestoborohradek.cz
Úřední hodiny po, st: 7-11:30, 12:30-17